Friday, September 5, 2008

Journey: III

LAX - August 12, 2008
LA memang hectic..Tengok orang2 yg keluar masuk boarding area pun dah cukup pening..Kami selamat sampai LAX n berjalan pantas mengikut lautan passenger lain mencari arah masing2... Saat melalui immigration saje sudah buat aku cukup letih, manakan tidak, barisannya panjang yg amat..lagi panjang dpd barisan kat kaunter SOGO masa sale raya ...Nasib baik petugas2 (Ntah..pakai uniform macam polis...)immigration kot, sangat cekap n pandai handle situation..dari satu line, ke satu line, lama2 aku mendapati, aku berada di satu line yg semuanya dari pesawat yg sama...(sebenarnya kalau dia umumkan awal2 mesti kami semua dah sama dalam satu line...-masalahnya ada berbelas2 kaunter immigration kat situ..heh)..Suami aku bising2 sbb aku sibuk nak ambil gambar, sedangkan dia nak mengejar line...Adat la....

During the check-out (ye ke istilah ni..) process, aku dan suami berurusan dengan seorang pegawai imigresen berbangsa African American... Dia dok menguap2 banyak kali..Tua gakla, maybe dalam 50an...Rasa macam tak sabarrr je tgk dia buat keja, tp orgnya ramah...habis semua yg lalu lalang kat situ ditegurnya...Selesai mengecop passprt aku, dia buat2 tak faham lak kat En Anda...Bila aku tanya bila dia nak uruskan passport En Anda, baru dia buat2 terkejut n dengan selambanya dia berkata dalam slang Ni**a dia:

Pegawai: What do you want me to do? (Sambil pandang serius kat En Anda)
Aku: Well, I guess, U've forgotten that I arrived with him (sambil tujuk kat En Anda)
Pegawai: Hmm..where do you think you are going? Who are you? Her bf?-angkat kening
En Anda: No, I'm her husband...I'm accompanying her...We are going to IL....(Hangin gak tuh...dahlah tengah sakit gigi!)
Pegawai: Well,I don't see y u have to accompany her..She looks okay without u....(muka kerut2...)..Ok,dear..do you want to take him with you or you want to leave him here? (Tanya kat aku...-ciss..ade ke dia nk suruh aku tinggalkan laki aku kat situ!)
Aku: Sure I want to bring him with me wherever I go....heh...
Pegawai: Alright,man..I will check you out now...You are so lucky!..(selamba je dia....)

Itulah antara 'kepayahan' masa aku nak check out dr terminal tu...Ada gak lawak lain yg pegawai tu buat..yg buat aku ketawa besar, which is: Dia menguap2..then, aku cakapla, '..perhaps u need a cup of coffee..Then,dia pandang aku serius, n cakap..'Coffee will make u black!..'..(read: He is African American,ok..)Arghh!!!Aku rasa dia dah bosan kerja sbb ramai sangat orang n jam pun dah kul 8 malam masa tu..layankan jelah janji aku selamat.....Tp dia banyak gak bg info, nak amik beg kat mane, nak tggu shuttle kat mane...Syukurlah...

Selesai amik luggage n urusan immigration, kami pun melangkah keluar untuk menyedut udara LA buat pertama kalinya..Sejuk...Kenderaan mmg tak putus2...apa yg aku lihat, kebanyakan mereka mengejar masa..Seronok gak tgk shuttle banyak, kecik besar...Kereta..hmm tak banyak sangat..I guess sbb kat situ tempat org tggu shuttle, tu yg melambak shuttle berhenti n lalu lalang...Pening gak aku bau minyak petrol...huuhu.....Jam dah hampir pukul 9pm...Berpinar gak mata ni sebab lama sangat berdiri tadi, n kebetulan shuttle yg kami tunggu pun tak kunjung tiba..Sempat aku dipau USD20 oleh sorang Ni**a ni, yg katanya volunteer utk satu charity organization...Sbnrnya mcm terhutang budi lak sbb dia tunjukkan kat mana aku kena tggu shuttle...Then, dia pun ada tunjukkan buku pasal badan kebajikan tu, -with USD20 you can feed 5 children in Africa-...Aku pun jadi kesian..kire sedekah jelah....

Shuttle Travelodge motel yang kami tggu tak kunjung tiba even after 1 jam lebih menunggu..Kaki aku rasa macam dah nk tercabut...Then,ada satu shuttle dari Residence Hotel yang dah berkali2 lalu lalang, berhenti dan drivernya-surprisingly, an Indonesian guy!- datang n bertanya kami nak g mana..Dengan muka kesian, aku pun jawabla Travelodge...Sempat la dia temuramah kami...Bila tau aku dr Malaysia, terus dia cakap Indonesia dgn aku, dah tak cakap English dah.... Dia yg tolong hantar kami g Travelodge...Kena pau lagi sebanyak USD5..Takpelah sbb kami pun dah penat tggu....(Katanya saudara sesama Muslim, perasaannya lain,kesiann..tp kena pau gak...huhuu...nasibbb..nasibb....)..

Kesimpulannya, kami dah habiskan USD25 kat LAX sahaja, okey....


**The only pics yg sempat di captured masa otw turun flight to check-out lines....huhuhu...Tu pun berjanggut aku tggu, baru line clear.....

No comments: