Wednesday, April 8, 2009

Doa..

Kata orang, 'hati2 bila berdoa..'..

Allah itu Maha Mendengar, dan begitu jujur dalam menafsir doa kita.. kerana hakikatnya rahmat Allah itu Maha Suci...

Aku senyum sendiri.....

Jujur, aku akui, benar kata2 di atas..

Saat aku mengandungkan Faris, aku begitu berdoa agar dipermudahkan.. Kalau boleh biar mudah segalanya...Mudah mengandungkannya, mudah melahirkannya.. Malah acapkali berdoa, aku sebut satu2...

'Ya Allah, jika anak ini kau pinjamkan buatku, maka permudahkanlah bila aku mengandungkannya, melahirkannya dan membesarkannya... '


Ternyata, proses mengandungkan Faris amat mudah. Aku tidak mengalami sebarang alahan, aku tidak mengalami morning sickness. Aku gembira berbadan dua. Aku sentiasa menikmati hari2 membawa Faris dalam perut yang sentiasa makin membesar... Aku masih tega berada dalam pesawat berbelas2 jam untuk sampai ke sini... Bukan mudah, namun aku masih gagah...


Saat hatiku risau kalau2 aku akan menghadapi masalah untuk mendapatkan insurans buat Faris, aku dibantu oleh insan2 yang pemurah dan berhati mulia, yang akhirnya menjadikan aku begitu mudah mendapatkan sumber yang aku perlukan sebagai persediaan menyambut kelahirannya...


Kemudian aku berdoa semoga proses melahirkan Faris dipermudahkan. Aku banyak sangat membaca doa mengurangkan kesakitan waktu bersalin. Hingga akhirnya, aku tidak langsung dapat merasa sakit itu.. Walau setelah diinduce, walau setelah dipecahkan ketuban dan ditahan selama 4 jam di hospital... Faris dilahirkan melalui C-Section... Yang mana aku tidak merasa peritnya akibat anestetik yang menyebabkan aku kebas seluruh anggota....


Kemudian aku bertanya pada diri.. Tidakkah aku ingin merasa sakitnya melahirkan?

Sudah tentu.. Kata ibu, ia adalah kesakitan yang paling sakit antara segala sakit... Namun ajaibnya, ia hilang tatkala bayi yang dikandung sampai ke dakapan kita....

Aku ingin, ingin merasai keajaiban tersebut.. Namun aku takut andai aku berdoa untuk merasa kesakitan itu, kesakitan yang dikurniakan akan membuatkan aku merasa seolah aku telah tersilap memasang doa... Walau aku sentiasa mengerti dan menerima bahawa Allah takkan menduga makhluknya andai ia bukan sesuatu yang mampu kita galasi...

Yang pasti, doa harianku tidak pernah terlupa untuk kuseru nama suamiku, ayah dan ibu, abang dan adik2, kaum keluargaku, guru2 yang berjasa padaku, teman2 yang banyak mengajarku erti hidup, muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau pun yang telah pergi, juga mereka yang memusuhiku, walau tanpa aku sedari... Dan aku tidak pernah berdoa sesuatu yang buruk walau pada insan yang membenciku...

Buat Faris, doa ibu...

'Semoga kau menjadi insan yang berakhlak mulia dan berbudi pekerti terpuji, sempurna iman dan akalmu, cerdas dan cergas mental dan fizikalmu, berjaya dalam apa jua yang kau lakukan, berjaya dalam pelajaran dan kehidupan serta menjadi insan yang berbakti kepada agama, keluarga, dan masyarakat.....'

Dan jujur...itulah yang aku ucapkan dalam doaku setiap hari........

10 comments:

MiZz AiRa said...

Gosh, ai became teary eyed reading this. Imagine little Faris reads this one day.

May Allah always bless u and your loved ones D..

Fondly, ai

Syeda4g said...

Thanks, D...

And you know, i called your name in my prayer everyday too...:)

nhuda82 said...

Syeda,

You have a kind heart... May Allah bless you and your loved ones as well..

Huda

Syeda4g said...

Thanks, Huda...

May Allah bless u too! :)

NaDiaH SiDeK said...

mmg suatu keajaiban...saat anak lahir...hilang rs sakit tu. kite dh merasainya. Allahuakbar!

p/s: peluk cium faris utk kite ek=)

senioritasara said...

faris mesti nnti grows up to love so much....

Syeda said...

haha.. this girl mmg the most kind-hearted girl i've ever have in my friend list since day-1. no doubt about it.

hun. terberair (macam aira) mata when baca. huaaaaaaa.. miss you. cepat2 balik k auntie syeda nak belikan hadiah untuk faris lagi! :)

Syeda4g said...

Nad: Kite menanti hari kite nak merasa pengalaman awak pulak. Dah peluk cium faris dah..:)

Sara: I hope so. Mudah2an dia tak lupa kat ibu dia ni ha..maklumlah masa tu kan dah tua..huhuu

Hun: Thanks for d compliment but naaa...i cumalah insan yg lemah..huhuh..I bet Faris pun tak sabar nak balik jumpe u sbb i selalu tanya dia, bouncer ni sape belikan?auntie syedazai....:)

iReNe said...

Faris will grow up to be a wonderful boy bcoz he have a wonderful mum n dad... Cheers Syeda! :)

Syeda4g said...

And his mom n dad got a lot of wonderful friends! Thanks, Irene!