Friday, September 28, 2007

Semakin jauh aku berlari, semakin dekat bayangmu menari...

Alhamdulillah...Ramadan telah tiba di petengahannya...Dan aku bersyukur kerana masih diberi peluang meneruskan puasa dengan kondisi yang sihat, tanpa terjejas seluruhnya...Rindu setahun pada Ramadhan terubat jua...Dan aku terus mensyukuri nikmat yang dikurniakan ini....

Namun entah mengapa, Ramadhan kali ini juga yang paling mencabar emosi...Walaupun aku bertekun menganyam selembar kesabaran, namn ada kalanya jemari masih terluka dek pisau meraut yang cukup tajam...Harus kukatakan, mempertahankan kesabaran di bulan yang mulia ini adalah sesuatu yang amat menduga iman...Alhamdulillah, aku sudah lali dengan menahan perasaan...Sudah biasa dengan dugaan bertimpa...Lalu aku redha seluruhnya....Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk memperjuangkan ketabahan yang aku pertahankan selama ini..

Kehadiran seseorang yang mengetuk pintu hati buat kesekian kalinya membuatkan luka lama berdarah kembali...Bertahun aku memadam rajuk, merawat luka yang sentiasa berdarah...Namun mengapa dia hadir kembali mengocak kolam hatiku yang tenang? Sudah lupakah dia akan segenap kelukaan yang dihadiahkan buatku semasa aku masih mendamba kasihnya? Lalu, untuk apa dia kembali?......Memang aku tidak mungkin mencintainya sekali lagi...Namun usahlah diungkit kembali kisah lama yang menyebabkan hatiku berparut hingga kini...dan gurauan berbisa yang dilafazkannya membuatkan aku terasa harga diri ini diletak jauh di bawah telapak kakinya....Sewenangnya dia pergi dan sewenang itu jugakah dia ingin kembali?Usahlah sampai aku menarik kembali kemaafan yang telah aku ikhlaskan buatnya.....

Dan kerana dia itu juga...seseorang yang aku sayangi menjauhkan diri...Sepi....Lalu aku menyalahkan kealpaanku yang tidak berterus terang lewat fajar kedekatan kami....Maafkan aku....Sedalamnya, tiada seputik niat membelakangkan dirimu...Kekesalan bertapak di sudut hati ini...Dan air mata sedih jatuh di sudut bibirku...Puas kucuba memaksa diri bertahan dgn kerinduan ini..Namun makin jauh aku berlari, semakin dekat bayangmu menari...Mungkinkah dia akan kembali ke laman hati ini?..Hanya Tuhan mengerti....

No comments: