Friday, August 1, 2008

Aku dan Sesuatu....

Sekarang hanya tempoh menghitung hari buatku dan suami...juga mereka yg bakal kami tinggalkan...Masa2 yg berbaki ini, aku gunakan bersama suami mencari barang2 keperluan yang akan dibawa ke sana... Sambil2 itu, melunaskan sisa2 tanggungjawab di kantor...
Ini kali pertama aku akan benar2 terpisah jauh dr keluargaku..Bayangkan selama 26 tahun aku hidup, ini pertama kalinya aku akan memulakan kehidupan baru di tempat yang sangat asing bagiku..Syukur masih ada seseorang yang amat akrab di sisiku...Sekurang2nya, beban rindu yang tak tertanggung ini masih punya penebatnya....
Pemergianku kali ini membawa bersama tanggungjawab yang amat besar..Aku akan memulakan semula hari2 sbg pelajar, bukan pengajar seperti 2 tahun kebelakangan ini. Dan tanggungawab utk pulang dgn segulung ijazah dan berbuku2 pengalaman untuk dikongsi dan dimanfaatkan bersama anak bangsa.... Aku juga perlu melunasi tanggungjawabku melahirkan seorang lagi ummat Nabi Muhammad SAW di muka bumi ini, dan padaku, ittulah tanggungjawab yg paling utama... Aku agak gentar memandangkan ini pengalaman pertamaku bergelar ibu dan aku akan menghadapinya sendiri....hanya dengan suami tercinta....
Saat ini aku cuba belajar merindui sesuatu yang jarang aku zahirkan... Kasih sayang keluarga... Selama ini aku dan mereka mengerti kasih antara kami, namun kali ini, aku perlu belajar menzahirkan itu, belajar pula menanggung rindu, hidup jauh dr keluarga...
Aku dan sesuatu tentang hati ini mengatakan bahawa aku mampu menghadapi semua ini..Namun jauh di sudut hati, aku masih gentar memikirkan cabaran menumpang kasih di tempat orang...
Ya Allah, tabahkanlah aku.....

No comments: