Wednesday, August 19, 2009

Hujung Musim Hangat

Kadangkala kita rasa kita hebat..
Kita rasa segalanya dalam tangan kita..
Hakikatnya, ketentuan Allah kunci segala...

Kadang-kadang ingin pergi jauh dari apa yang mampu kita capai..
Tapi tak tertunai...
Tak perlu risau... Ia bukan hujung dunia...

*
*
*
*

Summer break hampir tiba ke penghujungnya... Minggu depan, kelas akan bermula lagi. Tak pasti apa yang mahu diharapkan.. Tak pasti apa yang akan kuhadapi.. Tapi yang penting, aku sedang cuba sedaya upaya menyediakan diri untuk menempuh semuanya dgn tabah dan cekal.

Faris makin lasak. Kadang2 aku sendiri lelah dibuatnya. Bayangkan anak sekecil Faris, yang keletah dan sudah pandai menyakat dan merajuk. Kadang2 lelah mengejarnya membuatkan aku teringat2 pada ibu. Lelahnya beliau mengejar kami lima beradik. Apapun, kehadiran Faris memberi aku peluang menguji kesabaran, ketabahan dan kekuatan aku sebagai seorang ibu. Biarpun aku masih bertatih, seperti Faris yang masih melangkah dengan bantuan, aku bersyukur kerana aku masih dikelilingi oleh insan2 yang banyak memberikan aku sokongan dan bantuan. Seolah tak terbayang andai aku menghadapi ini semua sendirian. Pasti aku sedih...
Sepanjang cuti, aku ingatkan aku akan lebih rajin meng-update blog ini. Namun ternyata, terlalu banyak perkara yang aku pelajari setiap hari yang tak termampu dicoretkan di sini. Hari2 yang kulalui bersama Encik Anda dan Faris, yang sentiasa membuatkan aku tertawa... Senyum yang tak perlu dipaksa. Segalanya tak mampu diluahkan dengan kata2..
Kehadiran Aini Marina dan Nashriq, serta Teda yang sentiasa bersedia menghulur bantuan dan meneman di rumah, membuatkan hidupku ceria lagi. Mungkin kalian tak mengerti seronoknya mempunyai adik yang boleh diajak berbicara, bercerita dan berkongsi suka duka. Merantau jauh di bumi asing ini, kami hanya ada sesama sendiri untuk menumpang kasih. Sesekali rindu terhadap adik2 di Malaysia rasa terubat dan menyembuh...

Musim hangat ini, aku habiskan dengan mencurah seluruh kasih terhadap Faris dan seluruh cinta buat ayahnya. Kami tak perlu pergi jauh untuk bergembira dan ketawa bersama.. Seluruh Chambana menjadi saksi cinta kami. Sesekali hati merasa terlalu ingin menyeberang sempadan negeri, tapi selagi dua cinta itu masih di sisi, rumah ini terasa seperti syurga yang tiada galang ganti....

**Ketawa ini ikhlas...:)

No comments: