Tuesday, May 24, 2011

Janji dan Antisipasi

Terpanggil saya untuk menulis sesuatu utk 'menokok-tambah' (?) apa yg ditulis oleh Ana... Ana bertanya kenapa manusia suka memungkiri janji.Kupasan yang baik dan sempat meninggalkan bekas di hati...:) Puas menghentam mereka yang memungkiri janji, saya pula yang ingin bertanya, apa pula halnya dengan org yang tak pernah berjanji? Apa ceritanya dengan mereka yang tak sanggup mengukir janji? Adakah mereka yang tidak suka berjanji atau tidak melafazkan janji akan terlepas daripada beban memenuhi antisipasi org sekeliling mereka?

Manusia...azalinya...UNIK. Lahirnya dengan pelbagai sifat. Cara berfikirnya pelbagai. Dan cara bertindaknya juga bermacam ragam. Ada yang suka bercerita, senang berkongsi dan ramah berbicara. Ada yang pemendam rasa, suka menyendiri dan tidak gemarkan orientasi silaturrahim berasaskan vokal..in other words, pendiam atau tidak banyak cakapnya. Pada hemat saya, org yg suka berjanji ni ialah mereka yang lebih berorientasikan vokal. Actingnya sukar dijangka, tapi ayatnya, aduhaiii...sangat meyakinkan. Lain pula ceritanya dengan mereka yang lebih banyak bertindak dari bercakap. Ada ketika, mereka mungkin tidak memberikan gambaran sebenar tentang apa yang mereka inginkan atau bakal berikan, namun hasil kerja mereka luar biasa dan lebih dari apa yg kita jangkakan.

Bila berbicara mengenai mereka yang berjanji, Kita mengantisipasi bahawa mereka akan memenuhi janji mereka. KAlau dia berjanji untuk mengahwiniku, maka itulah yang akan aku harapkan. Andai dia berjanji untuk menjagaku ke akhir hayatnya, maka itulah yang akan aku tanam di sanubari, dan andai si dia berjanji bahawa akulah syurganya, maka itulah yang akan menjadi panduan bila kami melayari bahtera rumahtangga. Kita mengantisipasi masa depan, malah objektif kehidupan, berdasarkan apa yang dijanjikan buat kita. Mungkin kita berusaha mendapatkan straight A's kerana dijanjikan tempat di universiti, scholarship etc. Kita berusaha mencari suami yg soleh kerana dijanjikan panduan, syurga dunia akhirat dan keluarga yang Islamik.

Namun, ada org yg tak suka berjanji. Mereka gemar mengambil pendirian tunggu dan lihat, kalau ada, adalah,kalau takde, jangan menangis. Jadi,bagaimana hendak diukur tahap komitmen mereka yang tak mampu memberikan janji ini? Dan, bagaimana kita hendak mengantisipasi apa yang bakal berlaku kiranya tiada janji yang kita pegang? KAlau orang yg berjanji untuk menjaga kita sepanjang hayatnya, lalu dia meninggalkan kita, kita bisa mengatakan bahawa dia tidak memenuhi janjinya. Namun bagaimana ingin kita tuntut janji tersebut sekiranya seseorang itu tidak pernah pun berjanji untuk menjaga kita secara literalnya? Dalam perkahwinan, mungkin lain ceritanya...ia janji yang datang sekali dengan ikatan yang kita bina. Bila kita berkahwin, maka ia adalah janji bahawa kita akan menjaga pasangan kita seumur hidupnya, janji bahawa kita akan menjaga kebajikannya dan menjalankan tanggungjawab yang telah diamanahkan buat kita sebagai suami isteri. Dengan satu ikatan, beberapa janji telah diukir dan beberapa antisipasi telah digambarkan. Dan adalah tidak salah mengantisipasi sesuatu daripada ikatan perkahwinan yang telah dimeterai.

Pada hakikatnya, bukan semua perkara biasa dijanjikan, namun manusia takkan berhenti mengantisipasi sesuatu. Ada sesetengah perkara, goes without saying...Tak perlu dilafazkan, namun difahami dr lubuk hati yg paling dalam...Tak perlu ditulis namun tetap kukuh dalam ingatan. Adakah salah untuk menjangka apa yg bakal kita terima dari mereka yang tidak pernah berjanji secara lisan dengan kita? Andai suamimu tidak pernah menjanjikan sebarang hadiah buatmu, adakah salah andai dirimu mengantisipasi hadiah bila tiba hari lahirmu? Andai isterimu tidak berjanji untuk memasak buatmu, adakah salah andai dirimu mengantisipasi bahawa bila pulang ke rumah nanti akan ada hidangan tersedia buatmu yg penat pulang dr mencari rezeki? Rasanya, tidak salah,kan? Kerana kedua2 perkara ini adalah janji yang tak perlu dilafazkan.Namun andai dimungkiri dan tidak memenuhi antisipasi, kesannya mungkin amat memeritkan.

Namun,ini bukanlah nota melepaskan diri buat mereka di luar sana yang tidak berjanji. Buat suami, walaupun anda tidak pernah berjanji untuk membantu isteri anda melakukan kerja rumah, tidak salah andai mereka mengantisipasi sedemikian terutama bila mereka tidak menang tangan menguruskan anak, kerja dan rumahtangga dalam satu masa. Buat isteri, biarpun anda tidak pernah berjanji dengan suami anda bahawa anda akan menjaga ibunya sebaik anda menjaga ibu anda, adalah tidak salah andai dia mengantisipasikan perkara tersebut dari anda kerana anda adalah sebahagian dari hidup mereka. Buat para majikan, mungkin anda tidak pernah berjanji akan meraikan para pekerja yang cemerlang dalam tugas mereka, namun tidak salah mereka mengantisipasikan penghargaan dr anda andai mereka benar2 cemerlang....Justeru, janji bukanlah sesuatu yang selalu terlihat secara zahir, mahupun bisa dilafazkan secara terus in certain circumstances. Namun, antisipasi tetap hadir walau tanpa janji diukir....

Bagi saya, janji yang pasti hanyalah janji Allah...Ia tertulis di 114 bab ayat cinta-Nya. Namun, berapa ramaikah yang mengantisipasi kesudahan yang sempurna berpandukan janji-Nya? Tepuk dada tanya iman....Wallahua'lam..

DariLubukHatiYgPalingDalam.

No comments: