Sunday, December 23, 2007

Dewasa Setahun Lagi....



12 Disember 2007 - Tahun pertama aku meraikan hari lahir sebagai isteri orang. Dalam hati ternanti2, apakah bakal ada kelainan yg akan berlaku lewat hari lahirku yg ke 25 ini...Jawapannya, pastilah ada...Dengan kehadiran suami tercinta, keluarga yg dikasihi dan teman2 yang masih setia menghiburkan hati dan menjadi teman mengadu saat duka dan gembira...Aku merasakan sambutan hari lahir tahun ini amat bermakna...


Parti kejutan tertutup yang dirancang suami dan ahli keluargaku membuat aku lena dalam linangan air mata gembira. Walau tanpa hadiah sebuah rumah yg tersergam, atau sebuah kereta yang mewah, keikhlasan yg terpancar di mata2 mereka membuatkan aku merasa sungguh bertuah. Bukankah aku antara insan bertuah yang mempunyai keluarga uuntuk disayangi, hidup di negara yg harmoni dan mampu memilih jalan untuk aku meneruskan hidup ini?Ya Allah..Aku bersyukur atas segalanya....

Pagi di pejabat- disengat oleh joki debunga..Tanpa aku sedari, aku menahan sakit yg teramat sangat, namun masih kugagahkan diri mengukir senyuman tatkala mendapatkan rawatan...Suami tertawa melihat aku yang ditahan di wad semata2 kerana disengat seekor 'kumbang', namun aku tak marah..dia memang kelakar...(as usual, ia menghiburkan hatiku dan mengalihkan perhatianku terhadap kesakitan yg kualami....)...

Seusai dibebaskan, sekali lagi kejutan...Aku diminta mengedit powerpoint oleh suamiku pada waktu aku harus pulang untuk rehat tengahari...Bukanlah aku berkira, tp kerana merasakan dia memilih waktu yg tidak tepat, dan mahukan kesegeraan untukku menyelesaikan kerja tersebut menyebabkan aku menarik muncung sedepa...Sungguh, aku tak pernah berkira untuk membantunya, tp di saat itu, apa yg kuperlukan ialah rehat yang total....

Namun, hati yg memberontak menjadi berbunga bila tersedar ia adalah sebahagian rancangan kejutan hari lahir buatku oleh teman2 sekolega yg begitu akrab; Aira, Kak Rai, Bet, Burn dan Hazwan..Dengan Mai sbg Jurukamera dan Suamiku sebagai artis dengan penampilan istimewa....Belum habis rasa terkejut oleh kek2 dan makan2 tengah malam tadi, dikejutkan sekali lagi oleh pakatan yg bagiku sangat menjadi...Thanks, guys...Love You all!Hingga hari ini, aku masih tersenyum sendiri setiap kali memandang baju yg dihadiahkan oleh kalian.....

Justeru, apa lagi yg aku perlukan untuk melengkapkan diari hidup ini?Tentunya kejayaan peribadi buat diri sendiri..Aku harap, segala yg kuazamkan dapat kucapai sebelum diari baru kubuka....Pergi belajar, menamatkan pengajian, dan pastinya, zuriat yg comel, bukti cintaku dan suami tercinta....Semoga iman dan amalku akan bertambah, sehingga aku mampu syahid sebagai wanita yg solehah......
'Anak Cina Pasang Lukah...
Lukah Dipasang di Tanjung Jati...
Di dalam Hati Tidak Dilupa...
Sebagai Rambut Bersimpul Mati...'